fbpx

Flowdrilli on toistuva harjoite, joka kiertää alusta loppuun alkaen taas uudelleen. Se on joukko toistuvia liikkeitä, jotka muodostavat jonkinlaisen kamppailullisen vuorovaikutustilanteen. Drillissä on aina kaksi osapuolta, joilla kummallakin on oma roolinsa. Nämä roolit ovat tekijä ja syöttäjä. Tekijän ja syöttäjän roolijako saattaa säilyä koko drillin ajan (esim. knife tapping), vaihtua muutaman liikkeen jälkeen (esim. segong labo), tai vaikkapa joka toisella tekniikalla (kuten dakap y punyo).

Knife tapping on tyypillinen harjoite, jossa roolit eivät vaihdu automaattisesti. Tämä veitsipuolustusharjoite on pekitiklassikko, joka hämmentää monia. Harjoitteessa on kyse siitä, kuinka veitsellä varustettu syöttäjä vaihtaa hyökkäyskulmaa ja hyökkää uudelleen. Syöttäjä harjoittelee kulman muutoksia ja (aseeton) tekijä opettelee hyökkäyksen hallintaa. Tässä harjoituksessa syöttäjä hyökkää yleensä kolmesta kulmasta (5-8-9 pistoista) ja tekijä reagoi ohjaamalla ja kontrolloimalla veitsikättä. Kun tämä peruspuolustus on hallussa, otetaan mukaan vastahyökkäykset, syöttäjän tekemät vastatekniikat ja etäisyydellä pelaaminen. Kun ajoitus ja hyökkäysten hallinta on kunnossa, tekijä voi lisätä myös alasvientejä ja hallintatekniikoita.

Knife tappingiä opetellessa roolien vaihto tehdään siinä vaiheessa, kun homma alkaa kyllästyttämään, edistyneemmät harjoittelijat taas vaihtavat, kun ovat saaneet aikaan hyvän hallinnan syöttäjän veitseen.

Segong labo ja fourwall exchange ovat drillejä, joissa roolien vaihto tapahtuu aina muutaman liikkeen välein. Segong labo on klassinen ilman aseita tehtävä flowdrilli. Tässä harjoitteessa roolit vaihtuvat aina kolmen torjunnan jälkeen ja neljäs tekniikka on syöttäjän tekemä hyökkäys. Segong laboa voi tehdä suoriin lyönteihin, koukkuihin tai kyynärpäälyönteihin. Harjoitteesta on myös kepillä ja veitsellä tehtävät versiot. Tästä drillistä pääsee mukavasti moniin muihin tekniikoihin ja sillä on monenlaista opetuksellista käyttöä.

Fourwall exchange puolestaan on kepeillä tehtävä flowdrilli, joka opettaa niin etäisyyttä, jalkatyötä kuin sisäänmenoakin. Myös lyöntitarkkuus on tärkeä osa harjoitusta. Harjoituksessa syöttäjä hyökkää kepillä kolme kertaa samalla kun tekijä liikkuu hyökkäyksistä poispäin tehden samanaikaisesti omia vastalyöntejään. Tekijä käyttää hyväkseen myös erilaisia geometristä jalkakuvioita välttääkseen lyönnit ja päästäkseen hyvään paikkaan vastahyökkäystä varten.

Tekijän neljäs tekniikka on sisäänmeno, joka aidossa kamppailutilanteessa johtaisi vastustajan pysäyttämiseen. Tämän jälkeen tekijä työntää syöttäjän pois ja roolit vaihtuvat. Edellisen kierroksen tekijä on nyt syöttäjä ja alkaa hyökätä kohti edellisen kierroksen syöttäjää, joka on nyt tekjänä.

Dakap y punyo on hyvä esimerkki drillistä, jossa osapuolten rooli vaihtuu joka liikkeellä. Se on myös yksi klassisista pekitidrilleistä, joka löytyy eri muodoissa Pekiti tirsian kaikista eri opetuslinjoista. Se löytyy myös monista muista kalisysteemeistä vähintään osana jotain muuta kokonaisuutta, esimerkiksi sumbrada -drilliä. Dakap y punyossa syöttäjän ja tekijän roolit vaihtuvat joka tekniikassa ja jokainen tekniikka avaa myös uuden paikan sitä seuraavalle tekniikalle. Tätä drilliä harjoitellessa pitää tekniikan ja siihen tehtävän vastauksen seurata toisiaan mahdollisimman sulavasti. Näin syntyy harjoittelijoiden välinen jatkuva vuoropuhelu, intensiivinen harjoite, jossa on katkeamaton flow.

Jako ”syöttäjään” ja ”tekijään” ei missään nimessä tarkoita sitä, että toinen osapuoli olisi passiivinen ja toinen aktiivinen. Syöttäjän tehtävä on äärimmäisen tärkeä riippumatta siitä, mihin ylläolevista kategorioista drilli kuuluu. Sen lisäksi, että syöttäjä antaa tekijälle hyvän vasteen syöttämällä hyviä tekniikoita, hän myös harjoittelee itse koko ajan. Jokainen syöttö drillissä on mahdollisuus hioa omaa tekniikkaa, rakennetta ja ajoitusta paremmaksi. Yksi suurimmista synneistä, jonka syöttäjä voi tehdä on jo valmiiksi ohi lyöminen. Toinen on rakenteen puute hyökkäyksessä niin, että syöttäminen on kuin taikinaa. Syöttäjän tehtävä on antaa tekijälle mahdollisuus tehdä hyvää tekniikkaa. Kun roolit vaihtuvat, tekijän on aika toimia hyvänä syöttäjänä ja näin mahdollistaa uuden tekijän hyvä harjoitus.

Kategoriat: Uncategorized

0 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *