fbpx

Panastas on termi johon törmää Pekiti piireissä ja aina ei ole täysin varma mitä se tarkalleen tarkoittaa. Itse tarkoitan termillä panastas lyöntiä jolla lyödään ”linja” läpi ja yleensä se palautetaan samaa rataa. Lyönti on monesti myös piiskamainen. No nyt kun se on selvää niin tehdään Panastas lyöntejä.

Lyönnit ovat kämmen diagonaali ja sen palautus sekä rysty diagonaali ja sen palautus.

Panastas 1 on kämmen diagonaali lyönti joko palutetaan samaa linjaa takaisin (Jos mietit PTI terminologiaa niin se on 1-4 kulmat). Panastas 2 on rysty diagonaali linja ja sen palautus. (PTI termeinä se olisi 2-3 kulmat). Five attacks subsysteemissä inverse set sisältää näitä linjoja.

Heitto pään yli mahdollistaa vaihdon Panastas linjojen välillä. Kun lyöt kohteeseen niin pidä huoli että kummatkin lyönnit ovat oikeasti lyöntejä. Nouseva lyönti jää helposti vähän huonoksi.

Kun harjoittelet lyöntejä katso että kummatkin, niin nouseva kuin laskeva lyönti, on toimivia lyöntejä.

Perus diagonaalit ja panastas lyönnit pitäisi pystyä yhdistämään toisiinsa saumattomasti. Tämän pitäisi pitää paikkansa myös muiden lyöntien suhteen. Diagonaalit ja panastakset ovat hyvä paikka alkaa opettelemaan lyöntien yhdistämistä.

Tavoite on nyt siirtyä perus 1-2 diagonaaleista saumattomasti 1 panastakseen ja takaisin 1-2 diagonaaleihin. Sama sitten myös 2 panastaksella.

Harjoittele vaihtamaan diagonaaleista panastas lyönteihin.

Kunhan nämä alkavat sujua, sekoitat niitä muihin lyönteihin ja pyrit luomaan omia kombinaatiot.

4wall, quatros cantos on tapa torjua vastustaja lyönti. Tavoite on harvoin passiivinen blokki, vaan ajatuksena on käyttää luotua seinää mahdollistamaan sisääntulo. Jotta tämä olisi mielekästä siihen koen että siihen tarvitaan pari. Pendulum bag ei korvaa kunnon harjoitus paria.

Näinä sosiaalinen etäisyyden aikoina ei ole hyvä ajatus harjoitella parin kanssa joten mietin miten harjoitella 4wall tekniikoita tuohon pussiin. Samaan syssyyn tulee myös täppääminen (tapping).

Ylä linjoja voi harjoitella ihan astumalla seinällä vastaan kun pussi on tulossa kohti.

Toinen idea on että tekee vain 1-2 lyöntejä ja siihen väliin astuu sisään seinällä. Muuten ihan toimiva, mutta oma viritelmäni alkaa tässä leikissä äkkiä elämään ja helppojen toistojen saaminen olikin aika hankalaa. Mutta idea on että teet 1-2 lyöntejä ja astut sisään seinällä.

Ei ollutkaan niin helppoa kuin luulin…

Täppääminen on sitoitumaton kosketus vastustajan käteen. ajatus on että ei oteta kiinni vaan otetaan kontakti ilman että jäädään itse kiinni vastustajaan. Monesti stressi tilanteessa on vaikea irroittaa otetta jos sellaisen on saanut. Täppääminen on harjoittelua tätä refleksiä vastaan.

Sama idea kuin aikaisemminkin että lyödään 1-2 lyöntejä, mutta nyt väliin tehdään täppäys pussiin. Palaa lyönteihin mahdollisimman sulavasti. Älä koita kurottaa kohteeseen jos se on liian kaukana. Jos kohde karkaa niin muuta omaa etäisyyttä sekä lyöntejäsi ja aloita alusta.

1-2 tap, 1-2 tap, 1-2 tap…

Ja viimeisenä voit kokeilla yhdistää 4wallit ja täpäämisen. Tämän voisi kuvitella simuloivan sisääntulon jälkeistä vapaan käden käyttöä. Ja jos tuntuu että pussi tulee liian lähelle niin voit aina täpätä sen pois.

Eivät nämä mitään rakettitiedettä ole, eikä ole tarkoituskaan. Muut saavat tehdä hienot pyöritys haasteet. Oma ajatukseni on miettiä miten perus asioita voisi treenata karanteenin aikana.

Power up and Kali on!

Kategoriat: Uncategorized

0 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *